De topbeleggers die Warren Buffett helpen, zijn erg te spreken over een Amerikaanse aanbieder van satelliet-tv, aldus Hendrik Oude Nijhuis. 

De aandeelhoudersbrief
van superbelegger Warren Buffett is alweer een paar weken beschikbaar.

Over zijn beleggingsvehikel Berkshire Hathaway was Buffett zelf niet erg te
spreken. De winst over 2012 bleek te zijn uitgekomen op bijna 23 miljard
dollar. “Ondermaats”, aldus Buffett. Immers: een belegging in een
indexfonds had afgelopen jaar meer opgeleverd.

Hulptroepen Buffett

Beduidend positiever is Buffett over
zijn mede-investeerders Todd Combs en Ted Weschler
. Beide heren traden
enkele jaren geleden toe tot Berkshire Hathaway om zich met
aandelenbeleggingen bezig te houden.

Voordat Combs en Weschler zich bij Berkshire Hathaway voegden, runden ze eigen
investeringsfondsen. Beiden behaalden daarmee jarenlang spectaculaire
resultaten. Afgelopen jaar was dat – met gelden van Berkshire Hathaway –
opnieuw het geval. De twee wisten de Amerikaanse S&P 500-Index met een
ruime marge te verslaan.

Interessant om te weten is dat er een specifiek aandeel bestaat waar beide
heren heel positief over zijn. Het gaat om DIRECTV
, een aanbieder van satelliettelevisie in zowel Noord- als Zuid-Amerika.

In Buffett's aandeelhoudersbrief valt te lezen dat Combs en Weschler eind
vorig jaar elk 4 miljard dollar beheerden. Het belang in DIRECTV was eind
vorig jaar 1,2 miljard waard. Kortom, maar liefst 15 procent van het totale
bedrag dat Combs en Weschler onder beheer hebben, blijken ze in dit ene
aandeel te hebben gestopt.

DIRECTV: betaal-tv per satteliet

DIRECTV is 's werelds grootste aanbieder van betaalzenders. Met haar
satellietnetwerk bedient het bedrijf in de Verenigde Staten 20,1 miljoen
klanten en in Zuid-Amerika nog eens 15,1 miljoen.

Klanten hebben toegang tot een groot aantal digitale tv-zenders (in totaal
meer dan 280, waarvan ook een aantal 3D-zenders) en waaronder ook de nodige
sportzenders die exclusief te bekijken zijn via DIRECTV.

Schaalvoordelen - vooral op het gebied van technologie en content - lijken
ervoor te zorgen dat DIRECTV haar reeds sterke marktpositie verder kan
versterken. Naast satellietzenders biedt DIRECTV ook een
'video-on-demand'-service aan, waarbij video's en tv-programma's bekeken
kunnen worden via een breedbandverbinding.

Exclusieve deals

De competitieve positie van DIRECTV is vrij goed te noemen. Zo geldt dat
DIRECTV met haar 35 miljoen klanten flink kan investeren in innovatie,
nieuwe diensten en vooral ook in aantrekkelijke content, wat het aantal
klanten vervolgens mogelijk weer verder vergroot.

Van groot belang is de exclusieve content die bij derden - denk aan bedrijven
als CBS, Time Warner en Walt Disney - wordt ingekocht. En vooral ook het
zeer uitgebreide sportaanbod: DIRECTV betaalt enkel voor deze exclusieve
sportuitzendrechten vele miljarden dollars. Een aandachtspunt is wel dat de
tarieven voor die exclusieve content gestaag stijgen.

Concurrenten van DIRECTV zijn onder andere kabelbedrijven als Time Warner,
Viacom en Comcast en de wat kleinere concurrerende satellietaanbieder Dish
Network. En daarnaast allerlei online 'video-on-demand'-services zoals die
worden aangeboden door bedrijven als Netflix, Hulu, Yahoo!, Google (YouTube
en Google TV) en Apple.

Hoge winstmarges, stabiele kasstroom

De beurswaarde van DIRECTV bedraagt circa 32 miljard dollar. Dit bij een
jaaromzet en -winst respectievelijk 29,7 miljard dollar en 2,9 miljard
dollar. Ter illustratie van de stevige groei: tien jaar terug bedroeg de
omzet nog iets meer dan 8,2 miljard dollar.

De marges - bruto en netto respectievelijk 47,6 procent en 10 procent - zijn
fraai. De winstgevendheid ligt zelfs op een 'oneindig hoog' niveau. De
verklaring hiervoor is dat sprake is van een negatief eigen vermogen - de
grote en stabiele cashflow van de onderneming laat dit toe.

DIRECTV heeft 1,9 miljard dollar in kas, terwijl de schulden maar liefst 17,5
miljard dollar bedragen. Vanwege de sterke en stabiele kasstroom kan DIRECTV
echter goedkoop geld lenen, zeg tegen enkele procenten rente. Door dit geld
vervolgens te gebruiken om eigen aandelen in te kopen, wordt
aandeelhouderswaarde gecreëerd via een financiële truc.

Sinds 2005 is het aantal uitstaande aandelen met de helft teruggebracht. En
ook het afgelopen jaar is weer voor vijf miljard dollar aan eigen aandelen
ingekocht (zo'n 15 procent van het totaal). Enkel dit inkopen van eigen
aandelen heeft tot gevolg dat het relatief eenvoudig is om de winst per
aandeel stevig op te voeren.

Voor de komende vijf jaar rekenen analisten erop dat de winst per aandeel met
ongeveer 17 procent per jaar zal toenemen. Uitgaande van een jaarlijkse
winstgroei per aandeel van 12 procent voor de eerstkomende vijf jaar en
jaarlijks 10 procent voor de vijf jaar daaropvolgend, valt de intrinsieke
waarde te becijferen op circa 86 dollar per aandeel, ofwel ruim 50 procent
meer dan het actuele koersniveau.

Groei in Zuid-Amerika

Met een wat verzadigde markt in Noord-Amerika ligt de echte kans voor DIRECTV
in Zuid-Amerika. Zoals bekend is hier sprake van snelgroeiende economieën,
grote bevolkingsaantallen én relatief jonge bevolkingen. Doordat
kabelnetewerken vaak ontbreken en niet rendabel zijn om aan te leggen, heeft
DIRECTV niet of nauwelijks te maken met concurrentie van die kant in
Zuid-Amerika.

In Brazilië, Argentinië, Columbia, Chili, Equator, Venezuela en Mexico is het
aantal abonnees van DIRECTV de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Grote kans
dan ook dat Zuid-Amerika op termijn goed zal zijn voor het merendeel van de
omzet.

Een aandachtsfactor zijn de gestaag stijgende kosten voor de content (zoals
uitzendrechten van sportwedstrijden). Alhoewel: de afhankelijkheid van
unieke content en de forse prijzen die hiervoor betaald moeten worden,
zorgen er ook weer voor dat de positie van dominante spelers enkel sterker
wordt.

Voor DIRECTV hoeven de gestaag stijgende kosten van content zo bezien niet
eens zo ongunstig te zijn.

Hendrik Oude Nijhuis heeft zich jarenlang verdiept in de strategieën van 's
werelds beste beleggers en is tevens oprichter van warrenbuffett.nl
over de beleggingsstrategie van Warren Buffett. Deze column is niet bedoeld
als individueel advies tot het doen van beleggingen. De auteur bezit
aandelen DIRECTV.

Lees ook:

Inkoopmanagers: Duitsland sterker, Frankrijk zwakker

Meer
artikelen van Hendrik Oude Nijhuis

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl